søndag den 19. februar 2012

Var det følelsen af Lollike?

Nordjylland, Hansthholm,
11. februar 2012
kl. 14.45, præcis


Faktum :
I denne blog følger lidt bonus-info om Christan Lollike - deraf også titlen på bloggen.
(MAT-A translation: det er en dramatiker..)

Faktum 2:
Rebecca skulle have læst min blog højt, ligesom jeg gjorde for hende.. Men væk var hun.. Snedigt træk..

Faktum 3:
I har højst sandsynligt hørt én blog før denne her, så jeg bærer over med jer, hvis I falder i søvn, løber ud af klassen eller begynder at græde..

Dansktimen d. 8. februar 2012 startede en anelse mere larmende end vores timer med Mads D. F. plejer at gøre. Måske var den støjende begyndelse forsaget af, at vi i timen skulle beskæftige os med grammatik. Hvis ikke, skyldtes larmen nok den korte tid til vinterferie.

Som I forhåbentlig husker, havde timen fået overskriften grammatik, hvilket indirekte, på 2.b’sk, kunne oversættes til noget nær dødens pølle. Jeg vil vove at påstå, at det eneste som holdt os i live i den time var Mads’ kor-opvarmnings-eller-skulle-jeg-sige-pause-øvelser, studieturstrøjernes ankomst tidligere på morgenen, det aflyste første modul og den nyerhvervede viden om, at Husted langt om (virkelig, virkelig, virkelig, uendelig, og alt for..) længe havde husket en smækker kage.

Vi sad dér i al vores lykke; vel-opvarmede, kage-lystne og nu også iført de flotteste studietrøjer nogensinde, og pludselig blev et papir med overskriften ”Bliv god til at sætte komma!” delt ud. En titel som stadig klinger lidt af one-lineren fra en dårlig reklame. Ude godt, men komma bedst, og da Lectio ikke havde bragt velsignet bud om 5 siders læsning i farlige forbindelser, var det vel i princippet fair nok..

Ideen var, at vi skulle læse os igennem siderne med de 8 kommaregler. Mange af reglerne omhandlede det som jeg (i virkeligheden ret ukorrekt) ville klassificere som indskudte sætninger/ord og de som ikke gjorde, krævede at man kendte forskel på hoved- og ledsætninger. En gylden regel, som Mads fik slået fast, var at man ALTID, ALTID, ALTID skal sætte komma foran ”men”! Jeg ved ikke om det var det bedste, men sådan som Mads så uvant og ubarmhjertigt slog regelen fast, må man sige at det nok var det vigtigste vi lærte i dansktimen dén dag…

Nå, men teksten blev læst. Opgaverne lavet. Med disse ord, blev denne blogs uundgåelige højdepunkt indledt. Fem minutters sjov er let erhvervet når bare man går ind på google-images og søger på Christian Lollike.. I hvert fald når forventningerne i forvejen er sat højt grundet det delikate navn. Det viste sig, at manden så ganske normal ud. Hans billede ville (ganske nydeligt) kunne pryde denne beige-brune baggrund med fugle på - og sådan blev det, tror jeg.


Da man kun har den sjov man får serveret i form af den danske grammatik, og når man er blevet bedt om at lukke computerskærmen, må en latter-abstinent klasse ty til desperate midler; at finde det morsomme i et ny-uddelt ark fra Mads. Et papir, som handlede om nogle af de konsekvenser man kan komme ud for, hvis man ikke har styr på refleksive og ikke-refleksive former. Et eksempel på dette, kunne være forskellen på at være eller ikke at være…. Slesk.

”Han kyssede sin kone og kørte en tur med hende i sin bil.”
(Refleksiv form/anti-slesk form/den udgave man fortæller sin mor)

”Han kyssede hans kone og kørte en tur med hende i hans bil.”
(Ikke-refleksiv form/slesk form/den udgave man fortæller sine venner i en diskussion om, hvem der havde det sjovest forrige aften)

Mads rundede stille af, med en lille forklaring på forskellen mellem at ligge og lægge (hvilket jeg konkluderer ikke behøver nogen videre uddybning) mens vi guffede kage i os. Derefter sluttede timen af, på nogenlunde samme måde som den startede. Drengene, placeret bagerst i klassen, rejste sig op og brølede det evigt magiske ord: ”FERIE”. Den nærmeste event for undertegnede var dog en tur til Nordjyllands øde, natur-reserverede sletter (hvor det eneste selskab, i hele tre dage og i miles omkreds, var en tør rugbrødsmad), så glæden var ikke helt unison (hvis I forstår sådan en lille én..) Anywho.. Ikke nok med ferie var vi nu også propmætte af den velsmagende kage, som den nyklippede Husser ENDELIG havde husket at medbringe. Sidste skridt på vejen til frikvarter var den hyggelige blogoplæsning, som i dette modul havde afsenderen – Jonas.

Alles in allem, kan timen siges at have været en god dansktime af slagsen, men det er nu altid en fornøjelse at være sammen med jer, folkens! :)

– ordet går hermed videre til Mads.

lørdag den 11. februar 2012

Var det følelsen af forår?


Dansktimen tirsdag den 7. februar var på mange måder en ganske almindelig dansktime. Dagen var, i hvert fald for den ene halvdel af klassen, startet med en SMS med teksten ”Samme besked som i går. Ævl”. Det betød, at matematiktimen i første modul var aflyst, og at man derfor kunne udsætte alarmen halvanden time og give sig hen til søvnen, der alligevel nægtede at slippe sit stramme greb. Fransktimen i 2. modul kunne jeg dog ikke slippe for, selvom det i bagklogskabens lys havde været klart at foretrække. Måske netop derfor virkede det som en lettelse at starte dansktimen efter frokostpausen. Det virkede generelt som om, folk var veltilpasse, og måske endda lidt for veltilpasse, for lokalet var fyldt af en fredelig stemning, og det var nok lidt en kamp at få folk til at byde ind til undervisningen, der til at starte med handlede om ”stilens nulpunkt”, sådan en underlig størrelse, der nærmest er defineret ved det den ikke er. Stilens nulpunkt er nemlig ikke et interessant ordvalg, sjove sætningsopbygninger eller brug af påfaldende billedsprog. Stilens nulpunkt er fraværet af stil og bruges vist mest til at sige, at noget ikke er nær stilens nulpunkt.

Forholdet til brug af computere var også afslappet, så selvom Mads bad folk om at lukke skærmene i, gik der ikke længe, før man skulle bruge to hænder til at tælle antallet af elever, der var i færd med at spille tetris eller var på funnyjunk. Desuden var følgende ting som de plejer: Jonas kom 20 min for sent, Martin var lidt flabet, Silja var ”ikke hundrede procent enig”, Alexander sad meget unaturligt på sin stol og projektoren stod tændt uden nogen grund, så man engang imellem kunne læse gule bogstaver på bagsiden af lærerens blå hoved.

Når jeg skriver, at det var en almindelig dansktime, så er det alligevel ikke helt rigtigt, for der var bestemt et eller andet, der ikke var som det plejede. Måske var det fuldmånen, der gjorde os skøre, men jeg tror egentligt, at der var udemærkede logiske årsager, til at man kunne betragte en ulmende stemning af noget, der nok bedst kan beskrives som forår. Himlen var høj og blå, og vi fik endda lov til at bruge nogle minutter uden for, da klokken slog 1, og vi havde haft lejlighed til at anvende vores ”sproglige værktøjskasse” i en analyse af H.C. Andersens ”Nissen hos Spekhøkeren”. Udenfor skinnede solen klart, og det var dejligt endeligt at mærke de varme stråler, efter at have siddet i den lumre klasse og gjort sig forestillinger om solens bevægelse over himlen, ved at betragte skyggerne på det store gardin, der var trukket helt for. Et par af drengene var i t-shirts. Måske var det også en medvirkende faktor, at fuglene så småt var begyndt at synge, og at flere sikkert allerede havde fået den første fastelavnsbolle. Der var forår i luften, selvom sneen først lige var kommet. Efter pausen skulle det besluttes, om vi skulle ansøge om at gå til eksamen med internetadgang. Mads mente vist, at det var en god idé, mens holdningerne var lidt mere blandede hos eleverne. At der var omkring halvtreds procent blanke stemmer, vidner måske også om, at vinterferien var lige på trapperne.

For at vende tilbage til den dejlige stemning der prægede, og nok også var det bedste ved denne dansktime, så kan det heller ikke udelukkes, at det var følelsen af at være 2.g'er, og hvad det medfører, der endeligt var sluppet igennem. I sidste idrætstime, var flere af os blevet noget så ydmygede, da emnet var salsa, og vi endte med, at skulle danse med størstedelen af dem, der tilhørte det modsatte køn fra både 2.b og 2.y. I sidste ende var det dog sjovt nok, så flere havde sikkert et noget ambivalent forhold til næste time, hvor der var varslet jive. Samtidigt var den netop modtagne galla-invitation, og det faktum at dagen endeligt kom, hvor man blev inviteret i jem og fix efter skole, en påmindelse om at det pludselig var blevet 2012.

Selvom størstedelen af timen var gået, lykkedes det nu Mads at få vores opmærksomhed. Kodeordet var åbenbart ”Island”, for da dette ord blev nævnt, kom der pludseligt mere energi i os. Først skulle Mads vide, om vi havde skaffet de islandske romaner, vi skal læse op til vores besøg på øen, der engang var en del af Kongeriget Danmark. De fleste måtte svare nej, men heldigvis kan man skyde skylden på biblioteket. Selv havde jeg i førnævnte fransktime, via. e-mail, fået besked fra biblioteket om at Jón Kalman Stefánssons bog, med den poetiske titel ”Sommerlys og så kommer natten”, nu var klar til afhentning. Nu vi er ved bøgerne, fik vi også at vide, hvad vores kommende oplæg om dem skal indeholde, og her blev bl.a. nævnt islandsk folketro samt et par eksempler herpå inklusiv ”elvere”, hvilket fik et par Tolkien-fans til at dreje hovedet. Der blev uddelt et kompendium med islandsk litteratur.

Koncentrationsniveauet nåede nok sit højdepunkt på omtrent dette tidspunkt, hvor en del af programmet for studieturen blev afsløret. Jeg må også indrømme, at det var disse informationer der satte sig bedst fast i hovedet på mig, så her har vi svaret på, hvad jeg fik mest ud af. Et udpluk af planerne lyder på: Badning i den blå lagune, rundtur, besøg på gymnasium, foredrag om musikhistorie og en snak med det islandske sprognævn. Det lyder da bestemt ikke dårligt, men jeg glæder mig stadig til at se, hvor længe de kan trække den før de annoncerer en koncert med Björk. Et andet vigtigt punkt var selvfølgelig mulighederne for at skaffe det uundværlige alkohol, der nemlig er begrænset af islands ikke så skandinaviske politik på det område. Problemet er selvfølgelig blevet godt diskuteret i forvejen, og der er flere kreative løsningsforslag på tegnebrættet. Mads' replik ”Hvis i kan lokke noget ud af dem så...”, fik nok også plantet et lille håb. Desuden gik der rygter om den snarlige ankomst af studieturstrøjerne, noget der ikke blev gjort mindre spændende af de kreative navneskift, der åbenbart blev foretaget op til bestillingen af trøjerne.

Måske var den stemning, af noget der bedst kan beskrives som forår, i virkeligheden den følelse af kollektive forventninger der opstår, når mange mennesker skal opleve noget  sammen. Jeg finder nok aldrig helt ud af det.

Undskyld den blev lang og plz comment!

tirsdag den 7. februar 2012

Kronisk islænderkor i kød


Så er der dansk. Mads kigger intenst på mig med det der smil. Så ved jeg, hvordan I andre fra klassen har haft det, når I skånselsløst blev udpeget til at blogge… Nej okay slemt er det ikke. Det er da en hyggelig opgave, at man skal kombinere det faglige med det personlige, men når man pludselig udvælges som den eneste (+Lina) af ens lærer, føler man sig som ”the chosen one”, hovedpersonen, helten, der skal klare missionen.

Pludselig er der nogen, der bryder ud i sang. Forvirring. Nåh, Lina har fødselsdag, og så blev der sunget fødselsdagssang for Lina. Dejligt med noget sang. Lina havde også taget rundstykker med, mums. Ville herre gerne have et, men besluttede mig for at vente og fik faktisk aldrig nået det, fail.
Anyways tillykke med fødselsdagen Lina! :-)

Efter sang, småsnak og pludder, briefer Mads om relevant læsestof, som skal knytte sig til studieturen til Island. Vi skal læse ”noget god islandsk litteratur”, lyder det :-) Sådan noget folkeligt, som kan være blevet digtet på at næsten enhver islænder, da det er indforstået, at enhver islænding er en skjald. Til næste gang skal vi så vælge en af de 6 islandske romaner, som Mads viser os på Symbaloo. Det skal da blive spændende at få noget indsigt i det land, vi skal rejse til om ikke mange måneder – på det litterære plan.
Coming up: Største islandske forfatter (Einar Mar) på besøg i 2.b. Også en vældig god bonus. Det vil sikkert gøre forløbet om islandsk litteratur en hel del mere spændende end det i forvejen var :-)

Så opfordrede Mads os til at begynde at deltage i koret hver mandag, da vi var gode til det sidste år og ligesom var den klasse, der mødte mest talstærkt op, men i år var vi ved at blive overgået af 1.b’erne. Og ja der var så ikke ligefrem vilde svar som: ”Hey, I’ll be there!”, hvilket kunne tænkes at skyldes stigende travlhed, som funktion af tallet foran ”.b” Men altså det kunne da være, at man liiige kunne sætte tid af til det… yayayaya, we see

I denne time fik vi også en ny stil for. En kronik. En sådan består af redegørelse og diskussion. Det var alt, som jeg 100 % fik med omkring opgaveformuleringen. Resten af informationsstrømmen fra Mads lød således i mit hoved: ”Vi skal redegøre for synspunkter-nyheder-noget FU! Jeg er stort set gået glip af nyhedsforløbet, da jeg ikke har været der i de vigtigste timer omkring forløbet.” Nå, det går nok, jeg må bare læse op på det.

Og så til lektien til i dag. Først var der walk and talk omkring spørgsmålene til ”kødet”. Vi snakker overordnet spørgsmålene igennem og mødes igen i klassen til en lille gennemgang af, hvad metaforer er. En metafor består af realplan og billedplan, som tilsammen danner et nyt billede. Fx han er som en dør. ”Han” er på realplan. ”Dør” er på billedplan.

Da begreberne er nogenlunde på plads, går vi i gang med gennemgangen af analysen af kødet af Astrid Saalbach. Det er egentlig lidt sjovt; Jeg troede helt fast på, at det eneste teksten måtte kunne handle om, var, at værten, som var enten kannibal eller bare drabsmand, havde fået besøg af noget familie, som ender med at sidde og tvinge sig selv til at spise den kvinde, som han har dræbt (og som han savner lidt alligevel), fordi de jo nødigt selv skulle blive hans næste ofre. Men i klassen blev alt andet end dette nævnt den dag. I nævnte noget med, at nogle skiftende årstider kunne kobles med noget frigivelse, og det lød jo sådan set også fornuftigt. Måske kunne man kombinere de to fortolkninger. Man kunne også lade være. Det op til en selv. Og det jo fedt nok; Det er op til dig selv hvordan fortolkningen skal se ud – bare du kan argumentere for det, og bare du selv er nok overbevist J

Efter det, som vi kunne nå af analysen, fik kendsgerningen, at Zac havde kage med, opmærksomhed. Og timen endte lykkeligt med kagespisning og oplæsning af Katrines blogindlæg

Tak for ordet og tak for en decent dansktime
Jonas

søndag den 29. januar 2012

HVDB, OHFDMUAIDID? (TIL DEM DER IKKE FORSTÅR DEN, SÅ STÅR DET FOR HVAD VAR DET BEDSTE, OG HVAD FIK DU MEST UD AF I DANSKTIMEN I DAG?" BARE LIGE SÅ VI HAR ALLE MED)

Så er vi klar igen efter en længere skadespause. Men det går nok. For her er min blog.

Dansktimen, som var på en onsdag, og som var på d. 25. i januar 2012, var en helt normal dansktime... ud over at jeg skulle skrive blog - altså, den blog, jeg læser op lige nu. Dette blev jeg informeret om i starten af timen af min lærer, Mads, men på en og samme tid også af min sidekammerat (hende til højre), som udstødte et højt og hånligt "hah!", som havde jeg fået at vide, at jeg havde en sexsygdom. Efter tinnitussen så småt havde forladt mit højre øre, og hjertet var faldet til ro igen, kunne en faktisk meget hyggelig dansktime begynde.


Og dog, for først skulle vi lige igennem diverse orienteringer om skrivetalentsprojekter og fremtidseksamener med brug af internet. Vi skulle også lige have gjort klart, hvem der læser de samme islandske romaner - og hvem, der bare er loners... Disse svære valg af islandsk naturerotik blev truffet igennem det megasmarte og kollaborative site willyou.typewith.me, som 2.b kan have megen sjov ud af. Men det kan også være alvorligt. Men det kan også være sjovt.


Da vores navne (samt alterationer af ordet "Jesper") var blevet sat i skriv-med-mig-dokumentet, så kan jeg faktisk ikke huske, hvad der mere skete... Dette skyldes nok min dårlige sans for rækkefølge, og at jeg er udstyret med lige så lidt korttidshukommelse, som Simon har hipster swag. Og så det faktum, at jeg ikke tog noter til timen. Men så vidt jeg erindrer, gik vi vist igang med en yderligere analyse/fortolkning af Saalbachs novelle "Kødet". Efter min mening burde den godt nok have heddet "Postejen". Men jeg tror ikke, forfatteren vil mene, at det er en ligeså flot og fængende titel. Postej er muligvis ikke et ligeså prototypisk ord som kød - hov, hvad var nu det? Der var noget der fra undervisningen, som jeg husker. Prototypiske ord var blandet andet noget af det, som vi arbejdede med i onsdags i forbindelse med de sider, vi havde læst i "Farlige forbindelser i dans". Vi definerede også noget, der hedder basisniveauord, faste veninder, klicheer og så nogle andre sproglige virkemidler, som skal hjælpe en tekst til at blive... kedelig. Hvad fanden er det for noget? Og jaja, jeg ved da godt, at dette "stilens nulpunkt" fungerer som en slags bagtæppe for beskrivelsen af alle de tekster, der skiller sig ud og henleder læserens opmærksomhed på sproget. Men ord som "rød", "hus" og "stor" - bare for at nævne et par af eksemplerne i bogen - kan da sagtens medvirke til at gøre en tekst spændende og energisk, og hvad man nu ellers kan finde på af positive adjektiver. Man skal bare kombinere dem rigtigt!


Nuvel, det hele skal jo ikke gå op i dansk og briller, når vi har dansk. For så var der også noget med, at et menneske, hvis navn jeg har valgt at sløre med x'er og kalde Mr. Hxstxd, skulle medbringe en blanding af kagedej + varme fra en ovn (= kage) til de hungrende børn i skolens socialt bedst fungerende klasse! Denne opgave havde Mr. Hxstxd ikke fuldført (på nogen måde) til stor forargelse for resten af klassen og ikke mindst Mads, som havde gjort os alle sammen opmærksomme på, at det var COOKIE TIME.


Ingen kage, men derimod en eminent blog fra lille Lina. Hendes navn har jeg dog ikke valgt at sløre, for hvorfor skulle jeg gøre det? Sikke mange ord fra sådan en lille 18-årig menneskekrop. Hendes co-blogger, Jonas, der var fraværende i sidste dansktime, kunne pga. sit fravær ikke vise, om han kunne gøre Lina kunsten efter - men denne chance får han heldigvis igen i dag (eller også har han fået den. Jeg ved nemlig ikke, hvem der blogger først af os to, da dette jo i skrivende stund er i fremtiden...)


Men alt i alt en god lesson of Danish, hvor jeg fik lært et par nye begreber som prototypiske ord og basisniveauord, som jo er en del stilens nulpunkt. Noget, som ikke var et nulpunkt, var, at jeg hyggede mig rigtig meget i en dansktime, hvor der blev tysset på Victor og Lau, oplæst blog, snakket og talt og ikke mindst analyseret og fortolket. Så det var nok en helt normal dansktime på sådan en vinterdag onsdag d. 25. i januar 2012.


...ud over, at kantinen solgte cornflakes-panerede kyllingefileter med overkogte kartofler overhældt med og marineret i en tyk flødesovs, der vil få selveste James Price til at lægge kniv og gaffel fra sig! Bon appetit, bitches... :)


Kærlig hilsen Esteban (Jesper)

onsdag den 18. januar 2012

Dansk og fødselsdag!

Tirsdag d. 17. januar… Fin dag. Rigtig god faktisk. Ifølge mig, den bedste på året. Det skulle vel ikke være fordi, det er dagen, hvor jeg blev en gammel dame?? Jo, det er nok der, den ligger.. Det er nu lidt specielt, at det lige er min blog-tur på min fødselsdag – altså helt ærligt, det kan jo ikke forventes, at bloggen bliver fantastisk, da jeg jo ikke kan sidde og tænke på andet, end sang, flag og gaver! Men jeg kan selvfølgelig forsøge, at få noget koncentration banket ind i mit gamle hoved…


Det var en dejlig dansktime i dag. Søde 2.b starter ud med en fin fødselsdagssang – godt nok efter Mads’ befaling, men ja… vi ved da alle, at 2.b ikke kan få nok af sig selv, og udnytter enhver mulighed for at larme – jeg må nu også indrømme, at det da lyder fantastisk hver gang I åbner munden! Vi ved så også, at jeres forventning til at få noget tilbage i jeres sultne munde er stor, så heldigvis har jeg rundstykker, smør og lidt kage klar til fugleungerne!


Efter sangen kom der en masse Islandssnak. Både lidt om det kommende AT-forløb i forbindelse med turen, landets kultur og nå ja! En fantastisk aftale er kommet i hus med Islands største og mest fantastiske forfatter! Her! På SKOLEN!!! Nej, hvor er vi heldige! Lidt reklame for koret får vi også… eller klager over vores manglende fremmøde i år. Hallo mand, det må da være 1.b’s tur! Selvom det nu altid er hyggeligt med noget kor! :-)


Meget sker der i denne dansktime! Vi er nemlig også så heldige at få en helt ny stil for! Lækkert nok, så har vi alle 5 interessante timer at se frem til ved skrivebordet… Denne gang er det en kronik der skal skrives. En kronik om teksten ”nyhedsnarcissisterne kommer”. Det kan da gå hen og blive helt spændende..

For lige at få det på plads, skal der i en kronik både være en redegørelse og en diskussion – sagen skal jo ses fra flere sider! Interessant!


Efter mange informationer om Island, romaner, kor og stil, begynder vi på noget arbejde og analyse af Saalbachs ”Kødet”. Underlig tekst.. men interessant! Før vi går i gang med at tømme teksten for symboler, skal Mads lige gøre det klart for vores ellers så kloge hoveder, hvad naturlige og kulturelle symboler vil sige. Af eksempler på naturlige symboler får vi bl.a. ”efterår” = symbol på død og forfald, ”forår” = symbol på nyt liv. Af kulturelle eksempler nævner han bl.a. Dannebrog = Danmark. Logisk nok, men dog kan jeg lige i nuet kun tænke Dannebrog = flag = fødselsdag! Pludselig springer alle mine tanker igen igen på fødselsdag, og jeg må kæmpe for at koncentrere mig om teksten. Selvom jeg bruger meget tid på at sidde og tænke på hvilke lækre fordele der er ved endelig at være 18 år, får jeg dog fat i nogle symboler og metaforer i teksten:


- ”den tilgroede have” = mandens liv

- brød, vin, postej, fælles måltid = nadver (uha da, her har vi et kulturelt symbol!)

- fryseren = mandens bundethed til konen / tidligere liv

- osv.

- osv.

- osv.

- jeg kunne fortsætte

- ..og fortsætte

- men videre i livet, nemlig videre til


MODSÆTNINGER! ja, ja, ja!


Og her har vi så lige nogle eksempler på modsætninger i teksten:

- ensomhed / hyggeligt samvær

- bleg / solbrun

- nærvær / fravær

- hus (afskårethed) / ude (frihed)


Motiver og semantiske skemaer springer jeg lige over, da I jo alle sammen helt sikkert har skrevet hele lortet ned selv.. eller.. et par stykker af jer måske. Ej, jeg ved da godt, at I alle sidder og er dybt koncentreret, får alt det vigtige med, og ikke kan finde på at være på facebook, spille tetris, eller alt muligt andet hyggeligt… derimod kan en god undskyldning, for ikke at høre efter, være tanken om fødselsdag, da vi jo alle kun én enkelt gang om året kan have lov til det…


Inden vi slutter timen af, skal vi selvfølgelig lige høre Katrines blog og have kage. Det er altid så hyggeligt at have dansk, dét har du sandelig gjort godt, Mads! Og lækker kage, Zac! Eller.. nu kunne jeg ikke få en bid ned, da jeg jo har proppet mig med rundstykker, men lækker så den ud!


Alt i alt tak for en skøn dag, 2.b! Det er nu en fornøjelse at være i skole på sin fødselsdag, med sådan nogle dejlige klassekammerater som jer!


Hov, skal da også lige have svaret på det vigtige: ”Hvad var det bedste, og hvad fik jeg mest ud af i dansktimen i dag?”. Hmm.. Selvom jeg da fik en masse spændende, fagligt info ind, må jeg ærligt indrømme, at fødselsdagssangen nok har været timens højdepunkt!


- Lina

mandag den 16. januar 2012

En kagelastisk time!

Det er fredag d. 6 januar og klokken er lidt over 8. Mads overrasker mig med, at det er blevet min tur til at skrive en fantalastisk blog! Overrasket påtager jeg mig opgaven og finder mit notehæfte frem. Jeg notér: "sidekammerater: P og C" (man er nok heldig i dag! Tihi) og endnu engang overrasker Mads mig med, at han vil have rede penge (nøjagtig 85,-), og overrasket som jeg er, har jeg selvfølgelig glemt alt om de penge. Men det var altså også fordi jeg ikke havde hørt om det før det kom op på lectio.... Bare lige til mit forsvar...
Sød som hun er, hende min sidekammerat C, prøver hun at sige noget til morgentrætte og fredags-snaksalige 2.b, men hvem en anden end Mads kan det?! "HUSK BETALING TIL STUDIETURSTRØJER" råber vores lærer til os og får pludselig ro og opmærksomhed, så timen, der kom til at handle lidt for meget om penge til at 2.b kan holde styr på dem, kan begynde!
Vi har læst "De Tre Veninder" og har farvet nogle ord lyserøde og nogle andre ord grønne. Sådan ser min tekst i hvert fald ud nu. De lyserøde ord, er dem der skal i det semantisk skema, der har noget med mad/krop at gøre. De grønne er dem der skal i det drømme/eventyr-semantiske skema.
...

Jeg kommer i tanke om hvem der skal have kage med i dag og kommer i tanke om, at det er Simon. "Åh nej, ingen kage til os i dag," når jeg lige at tænke inden tager et kig på Simons bord og spotter rent faktisk kage!! Kagelastisk!! Yummi!

Tilbage til tavlen... Igen har jeg glemt kontaktlinser eller briller, og så er det altså virkelig umuligt at læse hvad du skriver, Mads! Jeg tillader mig at kigge over skulderen på min sidekammerat C, for at tyde hvad der står på den damn tavle: Fortolkning. Af novellen "De Tre Veninder". Det er en pige med spiseforstyrrelser, der lever i en drømmeverden. Derfor de to helt forskellige semantiske skemaer, hvor vi har listet de grønne og lyserøde ord op. Det undrer mig, at novellen ikke handler om de tre veninder, men om én syg pige, der fortæller til en anden lille pige om tre veninder, som endda har navne efter verdenskendte modeller. Hvordan kan så sygeligt tynde piger være rollemodeller og idoler for piger? Det har kun skabt dårligt med sig for hovedpersonen, Sara.. Hææsligt.. Det er ikke altid man er lige glad for modebranchen hva...
Næste opgave: Vi får en lille kick-ass'er test i den læste lektie til i dag. Jeg finder hurtigt ud af at jeg åbenbart ikke har læst min lektie godt nok, men helt ærligt og rent ud af posen: Mig = % klæbehjerne.
Så er der sidekammerats opgave! Vi skal lave nogle ordsprog om, ved at udskifte nogle enkelte ord, så det giver en ny mening. For mit og min sidekammerat Ps vedkommende startede vi med sætningen "fra byens stress og jag til landlivets fred og ro", som blev til "fra byens liv og sang til landlivets ko og møj". Skøøønt, P! Så ved at skifte nogle enkelte ord ud kunne vi altså ændre meningen totalt.
Efter det kom Leas total seje blog, så var det Simon-kage tid og så skulle Katrine (ja, jeg blev også forvirret og kiggede rundt hver gang hendes navn blev sagt, men nej venner, det var ikke mig!) komme og fortælle os, at vi snart skulle til at vælge valgfag for 3.g. Uha!

Og hvad kan man så lære af det? Det får mig altid til at tænke på en tegneserie, der kom i fjernsyn for dig, men som jeg ikke kan huske hvad hedder. Gode tider! Dengang var der godt fjernsyn! Dengang lærte man virkelig noget! Og dengang gav livet mening!!! Dengang herskede der kun fred og kærlighed i denne verden! Aaah, måske ikke helt seriøst..

Eller hvad... Bare fordi alle snakker krise i dag, så har vi det da meget godt. Jeg vil ikke klage. Kage??! Heeh, så deeet..

Ej! Timen i dag har faktisk bragt noget fagligt viden ind på den øverste hylde synes jeg. Jeg lærte en ny måde at analysere en tekst på, som jeg ellers aldrig ville have tænkt, at man kunne analysere på. Bare ord i sig selv. Det giver mange nye muligheder for at analysere frem over.

Det var vist mine sidste ord. Så er der kun tilbage og sige; godnat og sov godt! (Sigurds Bjørnetime, fjernsyn for dig. Åh, det var godt.. Siger det bare!)

God karma og nul krise til os!

Over and out
Katrine

onsdag den 4. januar 2012

Blog-surprise

Onsdag d. 4. Det er dagen i dag.
En dag der fra starten ser ud til at blive forrygende, da jeg først skal møde til dansk i 3. modul. Det betyder at jeg kan fryde mig over at min søster og resten af familien skal ud af døren før jeg overhovedet står op. Og jeg kan endda nå en café-brunch inden skole. (Ja, fint skal det være.) Men pludselig slår en frygtelig tanke ned i mig. Åh nej, er det ikke mig der skal blogge i dag?.. Jeg gennemgår klasse-listen baglæns i hovedet.. Lærke, Lina, Lea.. pyha.. Det er ikke mig endnu.

Så det en ganske glad Lea der møder op til time kl 12.
Det kan mærkes på klassen at det er første modul efter ferien. Der småsnakkes lystigt over hele linjen og bog-uddelingen går lidt langsommere end strengt nødvendigt. Men så sker der noget. Mads sætter pludselig i trav i mod mig og jeg tænker straks at det betyder problemer.. Og det gør det: Lina er der ikke. Jeg skal blogge... Nå ja.. Så kommer det også ud af verden. :)

Da bøgerne er uddelt fortæller Mads at han har et tilbud. Klassen har mulighed for at komme ind og se Jeppe på bjerget for den nette sum af 80kr pr person.
Vi får også lige oplæst en beskrivelse af stykket og ifølge den indgår både det bedste fra tysk teater og noget med danske traditioner, så det er da en selvfølge at vi takker ja. Så skal vi bare lige medbringe de 80kr til dansk på fredag.
Et optimistisk projekt at få til at lykkes, men lad os se hvad der sker.

Efter dette indslag er der lige et øjeblik til lidt mumlen i hjørnerne, hvorefter Mads præsenterer det nye emne; Sprog og stil i den litterære tekst.
Nogle har efterlyst redskaber til analyse, så vi skal have en værktøjskasse til litterære tekster.. og også andre tekster indimellem, som han så fint formulerer det.
Det er til dette emne den nyudleverede bog "Faglige forbindelser i dansk" skal bruges.

Vi bliver sat til at læse et par sider i bogen og tage noter dertil. Disse sider omhandler semantiske skemaer. Men hov? Hvad går det nu ud på? Jo, det er noget med at vi forbinder forskellige ord med forskellige scenarier. Sådanne skemaer gør at en tekst kan trække på vores erindringer om forskellige situationer ved at bruge passende ord.
Et eksempel kunne være følgende:
Vand/svømmefødder/vippe/badevinger/badedragt/klor
Dette semantiske skema skulle gerne få dig til at tænke på noget a la en svømmehal. Men hvis der nu stod armbrøst midt i det hele ville du blive forvirret, da sådan en ikke hører til i den svømmehal du kender..

Efter det bruger vi noget tid på at finde eksempler på disse semantiske skemaer i et digt og skrive dem op på tavlen. Men pludselig sker der noget. Trine beslutter at tiden er til at holde en fest nede på baglinjen og sender 3 sekunders Rolling Stones ud i klassen. Nu er det jo også ved at være længe siden hun sidst havde sin time to shine. Faktisk skal vi helt tilbage til samfundsfag med Jon hvor hun spillede "Spændt op til lir". Det var tider.

Nå, men for at opsummere kort hvad der skete på tavlen, kan man sige at der i digtet optrådte mange forskellige semantiske skemaer, der ingen tydelig sammenhæng havde. Og det skulle symbolisere kaos og forvirring i efterkrigstiden.

Herefter går der noget tid med at vi skal lave egne semantikker og efter det må vi bruge tid til lektierne til på fredag. Bum bum.

Til slut skal vi jo lige have Lærkes blog læst op. Det er dog svært ikke at blive distraheret af lyden af samtaler fra de allerede fritslupne parallelklasseelever på gangen, når man ved det kun er et spørgsmål om minutter før man selv er fri til... at gå til fysik.. nåh ja.
Men vi klarer os alle igennem vores første modul i 2012.

Men hvad fik jeg så mest ud af i dansktimen i dag?
Det er ærgerligt at indrømme, men det at skulle skrive en blog om timen gjorde at jeg fik taget væsentligt bedre noter end normalt.
Og hvad var det bedste? Altså.. Jeg er helt klart nede med værktøjskasser! Så det nye emne er en positiv ting.. Jeg vil se frem til at snart at få fingre i et lækkert litterært koben.

Slut herfra
//Lea