Onsdag d. 4. Det er dagen i dag.
En dag der fra starten ser ud til at blive forrygende, da jeg først skal møde til dansk i 3. modul. Det betyder at jeg kan fryde mig over at min søster og resten af familien skal ud af døren før jeg overhovedet står op. Og jeg kan endda nå en café-brunch inden skole. (Ja, fint skal det være.) Men pludselig slår en frygtelig tanke ned i mig. Åh nej, er det ikke mig der skal blogge i dag?.. Jeg gennemgår klasse-listen baglæns i hovedet.. Lærke, Lina, Lea.. pyha.. Det er ikke mig endnu.
Så det en ganske glad Lea der møder op til time kl 12.
Det kan mærkes på klassen at det er første modul efter ferien. Der småsnakkes lystigt over hele linjen og bog-uddelingen går lidt langsommere end strengt nødvendigt. Men så sker der noget. Mads sætter pludselig i trav i mod mig og jeg tænker straks at det betyder problemer.. Og det gør det: Lina er der ikke. Jeg skal blogge... Nå ja.. Så kommer det også ud af verden. :)
Da bøgerne er uddelt fortæller Mads at han har et tilbud. Klassen har mulighed for at komme ind og se Jeppe på bjerget for den nette sum af 80kr pr person.
Vi får også lige oplæst en beskrivelse af stykket og ifølge den indgår både det bedste fra tysk teater og noget med danske traditioner, så det er da en selvfølge at vi takker ja. Så skal vi bare lige medbringe de 80kr til dansk på fredag.
Et optimistisk projekt at få til at lykkes, men lad os se hvad der sker.
Efter dette indslag er der lige et øjeblik til lidt mumlen i hjørnerne, hvorefter Mads præsenterer det nye emne; Sprog og stil i den litterære tekst.
Nogle har efterlyst redskaber til analyse, så vi skal have en værktøjskasse til litterære tekster.. og også andre tekster indimellem, som han så fint formulerer det.
Det er til dette emne den nyudleverede bog "Faglige forbindelser i dansk" skal bruges.
Vi bliver sat til at læse et par sider i bogen og tage noter dertil. Disse sider omhandler semantiske skemaer. Men hov? Hvad går det nu ud på? Jo, det er noget med at vi forbinder forskellige ord med forskellige scenarier. Sådanne skemaer gør at en tekst kan trække på vores erindringer om forskellige situationer ved at bruge passende ord.
Et eksempel kunne være følgende:
Vand/svømmefødder/vippe/badevinger/badedragt/klor
Dette semantiske skema skulle gerne få dig til at tænke på noget a la en svømmehal. Men hvis der nu stod armbrøst midt i det hele ville du blive forvirret, da sådan en ikke hører til i den svømmehal du kender..
Efter det bruger vi noget tid på at finde eksempler på disse semantiske skemaer i et digt og skrive dem op på tavlen. Men pludselig sker der noget. Trine beslutter at tiden er til at holde en fest nede på baglinjen og sender 3 sekunders Rolling Stones ud i klassen. Nu er det jo også ved at være længe siden hun sidst havde sin time to shine. Faktisk skal vi helt tilbage til samfundsfag med Jon hvor hun spillede "Spændt op til lir". Det var tider.
Nå, men for at opsummere kort hvad der skete på tavlen, kan man sige at der i digtet optrådte mange forskellige semantiske skemaer, der ingen tydelig sammenhæng havde. Og det skulle symbolisere kaos og forvirring i efterkrigstiden.
Herefter går der noget tid med at vi skal lave egne semantikker og efter det må vi bruge tid til lektierne til på fredag. Bum bum.
Til slut skal vi jo lige have Lærkes blog læst op. Det er dog svært ikke at blive distraheret af lyden af samtaler fra de allerede fritslupne parallelklasseelever på gangen, når man ved det kun er et spørgsmål om minutter før man selv er fri til... at gå til fysik.. nåh ja.
Men vi klarer os alle igennem vores første modul i 2012.
Men hvad fik jeg så mest ud af i dansktimen i dag?
Det er ærgerligt at indrømme, men det at skulle skrive en blog om timen gjorde at jeg fik taget væsentligt bedre noter end normalt.
Og hvad var det bedste? Altså.. Jeg er helt klart nede med værktøjskasser! Så det nye emne er en positiv ting.. Jeg vil se frem til at snart at få fingre i et lækkert litterært koben.
Slut herfra
//Lea
Ingen kommentarer:
Send en kommentar