tirsdag den 3. januar 2012

NYTÅRSBLOG!

3. januar. 2012. Jeg føler mig snydt. Her sidder jeg, stadig udkørt efter nytårsaften, og er den ENESTE i 2.b der skal lave lektier til dansk timen i morgen! Ikke cool Mads, 02. Men jeg smider bitterheden fra mig og har nu endelig sat mig til at skrive den her skide blog (Som det forresten gik op for mig, tidligere på dagen,er super smart! (Derfor 02 i stedet for -3 Mads)), alle oddsne har været imod mig i dag og der har været alle mulige gode grunde til at lade være med at skrive den. 1: Mad i køleskabet. 2: Is i fryseren. 3: Slik i skabet. 4: Jeg ville hellere se alle otte Harry Potter film. 5: Jeg ville hellere læse i den bog jeg er i gang med. 6: Nyt afsnit af HIMYM. 7: Simpsons i fjernsynet. Og jeg kunne blive ved.

MEN det egentlige spørgsmål er jo "Hvorfor er det Simon bliver kaldt woman??!" eller.. "Hvad var det bedste, og hvad fik jeg mest ud af i dansktimen i dag?"

Jeg holder mig til det sidste. Hvad skete der egentlig I dag/for 16 dage siden? Joooo...

4. modul, tredje sidste dag i skole før juleferien og Mads siger vi skal finde vores eksempler frem, hvilke eksempler var det nu lige han snakkede om, nåååååh ja, dem vi skulle finde der hjemme. Det så ud til at de fleste hjerner var gået på ferie så hvor meget kan man forvente. Vi starter med kort at repetere nyhedsgenrene. Derefter gik Lina til læge og vi andre blev introduceret for


NYHEDSTREKANTEN!
(efterfølges af applaus)


Vender NYHEDSTREKANTEN på 'snuden' er rækkefølgen fra oven: Konklusion, uddybning og detaljer. De står efter hvad der er vigtigst, derfor er konklusionens rum større end uddybningens rum fordi konklusionen er vigtere og uddybningens rum er større end detaljernes rum da uddybningen er vigtigere. De står også efter hvilken rækkefølge de skal skrives i. Derfor starter man med konklusionen i en artikel, derefter uddyber man og til sidst detaljer. Detaljerne er til sidst da der skal være mulighed for at kunne skæres af fra neden af artiklen UDEN at man mister vigtige informationer og det store hele i artiklen.

Vender NYHEDSTREKANTEN 'normalt' er rækkefølgen den samme. Men nu med konklusion i mindste rum og detaljer i største. I denne vises der nemlig hvor meget de forskellige dele af artiklen FYLDER i artiklen.

Efter vi havde lært dette skulle vi "indsætte" i en artikel fra Stifttidende Århus i NYHEDSTREKANTEN. I en artikel kan man finde svar på følgende hv-spørgsmål: Hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan. De to sidste er dem der fylder mest i artiklen. Dem skulle vi "indsætte" i artiklen (For the record, artiklen hedder "Kom ud af bilen Aarhus" hvis nogen af jer skal bruge den senere eller har smidt den væk).

Derefter lærte vi om kommunikationsanalyse. Både enkelt og udbygget. Dertil fik vi et lækkert stykke papir hvor det hele står på, så det vil jeg ikke komme videre ind på.

Så det bedste ved timen var nok at dem der manglede fik deres dho tilbage så vi andre kunne slappe af og lege med artiklen! Det med artiklen var nok også det jeg fik mest ud af. Så fik man da i hvert fald helt styr på de nye ting vi havde lært.

Til sidst sad vi alle og glædede os HEEEEEEEELT VILDT til at skulle spise Simons/womans lækre kage. Men havde han kage med? Nej. Så det kan ikke være fordi Simon opfører sig som en kvinde at i kalder ham Woman. For hvis han gjorde, så ville han vel have lavet kagen?!???! Eller..

Nå, men jeg håber i alle har haft en fantastisk nytårsaften og masser af tømmermænd og er trætte lige som mig helt til i dag. Godt nytår 2.b, jeg håber i nøde IKKE at have lektier for.

Kys og kram og 2012
fra
Lærke<3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar