Så er det blevet min tur til at ”lege” med det her ”blogfis.” Og WOW kan ikke lige finde ud af det! Altså det tekniske. Kloge lærer Mads har så fint skrevet inde på beskrivelsen, at vi skal skrive inde i selve ”blog programmet”, for alt fucker op hvis man skriver det i Word først. – Lærer Mads brugte nok et andet ordforråd. Men hvad så hvis jeg ikke er så teknisk dygtig? Og min personlige computernørd/far ikke er hjemme. Ja. så skriver jeg da i Word, og venter på det fucker op… FAIL … Kan man sige andet?
Meningen med denne blog er faktisk ikke at jeg skal brokke mig over mine manglende evner. Men til gengæld at jeg skal reflektere over følgende spørgsmål: ”Hvad var det bedste, og hvad fik jeg mest ud af i dansktimen i dag?”- hmm… Godt spørgsmål… Faktisk var timen lang tid om at komme i gang, dette skyldtes at kloge lærer Mads lige ville sortere i sine elever. For det var ikke alle, der var ”kloge nok” til at deltage i første del af undervisningen – eller det er i hvert fald det. jeg bilder mig selv ind var grunden - indtil vi fik at vide at vi skulle i gang med gruppearbejdet om Adam Oehlenschlägers Guldhornene… YAY LYKKE!... NOT!
Lige pludselig forlangte lærer Mads, at vi fik noget ud af de kommentarer han skriver til os. Hvad Søren er det for noget? Nu kan vi ikke bare smide afleveringen, eller oplægget i dette tilfælde direkte i skraldespanden. Nu skal der genafleveres. Puha.. Det er lige før det er lige så synd for lærer Mads som for os, da han skal høre på 7*2= 14 (Ja man er vel Mat A’er!) oplæg om præcis det samme! Huha, bare der bliver husket kage!
Nå, men før vi gik ud i grupperne skulle vi lige høre atom Lau’s über nice blog! Derefter bliver vi smidt ud af klassen for nu skal den første gruppe (der blev sendt uden for døren i starten af timen) til at fremlægge første gang. Min gruppe vælger så at smide vores korpus i sofaerne, ved siden af larmende Lea der høre musik så det genere alle! Eller… det var nu meget rart med musik. Vi forsøger så at analysere strofe for strofe. Men det er ikke altid lige nemt at sætte sig ind i den romantiske tankegang i en verden fuld af one night stands.
I bund og grund var det svært at analysere noget man ikke rigtig forstod! Hvis jeg, pæredanske Sanne ikke forstod det, har jeg godt nok ondt af vores knap så pæredanske Momo.
Tja, i min gruppe var vi helt ude i, at den unge mø fra Guldhornene havde fået sin menstruation, (til lærer Mads) er vi helt galt på den? Sikkert! Men jeg tror da, vi endte med en ”fornuftig” konklusion på guldhornenes handling: Menneskene ledte efter et materielt tegn på guldalderen. Guderne besluttede sig for at en ungmø skulle finde det første guldhorn. Dette skete så også, men guldhornet blev bare udstillet som en genstand. Det bliver ikke studeret, og derved lærte menneskene ikke noget om, da guderne gik på jorden. Ca. 100 år efter besluttde guderne sig for at skænke menneskene det andet guldhorn, og denne gang blev det en bondemand (afhængig og ét med naturen og dets guder) der skulle finde skatten. Men ligesom tidligere blev guldhornet udstillet.
I bund og grund handler Oehlenschlägers digt om menneskenes materielle grådighed. Bare det at vi har tingene et tilfredsstillende nok for os, vi behøver ikke lære noget af dem.
Da vi i min gruppe havde brug for en lille pause gik snakken ind på øllebrød. You know, den dejlige lækre grød lavet af rugbrød, vand og sukker. Hvordan kan man andet end at elske det?! Jeg var den eneste i min læsegruppe der ikke havde et ”pu’ha’ad’bad’”- forhold til øllebrød. Nu får I altså lige et charmerende stemningsbillede af øllebrød!
Mmmm….
Mens vi sad i denne ”øllebrødssnak,” kom Lina listende og sagde, hun havde kage med. YAY! tænkte jeg bare! Hun kom så med den kommentar bagefter, at hun ikke vidste om den smagte godt eller ej. F*** det! Det er kage Lina! Og btw så smagte den altså gour (godt på thybomål)!
Det var vist alt her fra mit skrivebord, mit navn er Sanne Hinding Kusk, og vi stiller nu om til dig Mads!
Hej Sanne
SvarSletDet er et fint blogindlæg du har skrevet.
Vi elsker personligt øllebrød, men vi laver det dog med øl.
Selvom vi ikke har læst om guldhornene, kan vi sagtens sætte os ind i jeres filosofiske tanker om guldhornenes betydning i guldalderen og i nutiden.
I vores klasse har vi også en stor forkærlighed for kage, det kan virkelig redde en time.
MVH
Alex, Laurids, Jette og Manon 2.V